20 July 2018

Groeikapitaal voor publicatieplatform Instant Magazine (klik hier voor persbericht)

Dutch software company Instant Magazine, makers of a user-friendly platform for creating interactive, mobile responsive content, received an investment of $5.4 million from Connected Capital, as well as existing investor Newion. Instant Magazine will use the capital to finance its development roadmap and growth plans. 

Instant Magazine verkoopt software om vrij eenvoudig digitale publicaties te maken zoals nieuwsbrieven, online magazines en verkoopvoorstellen. De onderneming telt 1200 klanten in veertig landen, die op abonnementsbasis de producten afnemen. Naast de hoofdvestiging in Amsterdam houdt het kantoor in Londen en New York. De onderneming positioneert zich als alternatief voor statische documenten zoals de pdf. ‘Wij willen de standaard worden’, zegt ceo Daan Reijnders in een toelichting op de kapitaalinjectie.

Rabobank

Reijnders begon Instant Magazine samen met Joost Galama, die de functie van chief technology officer (cto) bekleedt. Beiden houden, ook na de investering, een substantieel belang in de onderneming. De omzet- en winstcijfers maken ze niet bekend. ‘De afgelopen jaren boekten we jaar op jaar 85% tot 170% groei’, aldus Reijnders. Instant Magazine vloeide voort uit een opdracht die Reijnders bij reclamebureau Raadhuis deed voor de Rabobank. De bank wilde een digitaal relatiemagazine voor verschillende digitale platforms, waaronder de iPad. Samen met Galama ontwikkelde Reijnders de technologie, om die vervolgens in een eigen bedrijf te vervolmaken.

Adobe

Concurrentie heeft Instant Magazine van bijvoorbeeld Qwilr uit Australië en het Amerikaanse Ceros. De vormgevingsprogrammatuur van het Amerikaanse Adobe, zoals InDesign, zit hoger in de markt, maar vraagt ook om aanzienlijk meer kennis van de gebruikers dan de software van Instant Magazine. ‘Het verschil is dat wij een toegankelijker platform maken voor specifieke toepassingen. Dus je hoeft geen designer of developer te zijn’, stelt Reijnders. Instant Magazine wil het verse kapitaal inzetten om de technologie verder te ontwikkelen. Daarnaast zal het gebruikt worden voor verkoop en marketing. Zo wil het bedrijf verder uitbreiden in de Verenigde Staten en nieuwe markten in Europa aanboren. Het is nu vooral actief in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. ‘We hebben concurrentie over de hele wereld’, zegt Reijnders. ‘Dat maakt het nog urgenter om snel door te groeien. Als ze elders heel hard gaan, dan ben je snel weg.’