27 November 2017

Vele miljoenen’ voor bouwer identificatiesoftware iWelcome

Het Amersfoortse softwarebedrijf iWelcome krijgt een kapitaalinjectie van 'vele miljoenen' van twee investeringsfondsen. Dat maakt het bedrijf, dat is gespecialiseerd in software die helpt om klant- en personeelsdata te beheren, maandag bekend.
Hausse op de markt wegens Europese privacywetgeving

iWelcome is volgens marktanalisten de enige Europese speler van betekenis op de snelgroeiende markt van identiteitsmanagement, die verder wordt gedomineerd door vooral Amerikaanse bedrijven. Anders dan bij klantrelatiesystemen, waarbij marketingafdelingen de gegevens van klanten beheren om het product te verkopen, gaat het op deze markt om data die klanten zelf aanleveren, bijvoorbeeld als ze inloggen op een website en hun profielen verrijken. ‘Die data zijn belangrijk in het kade van relatiebeheer, maar ook met het oog op privacywetgeving’, legt oprichter en ceo Danny de Vreeze van iWelcome uit. In Europa wordt eind mei nieuw privacywetgeving van kracht (‘GDPR’), die onder meer van bedrijven vereist dat ze op ieder moment klanten en gebruikers inzage kunnen geven in de over hen opgeslagen data, en dat die data makkelijk kunnen worden gewijzigd of gewist. Door de invoering van GDPR zijn bedrijven actief in identiteitsmanagement behoorlijk in trek bij investeerders en kopers. In september werd Gigya, een Israëlisch bedrijf, voor naar verluidt €350 mln ingelijfd door softwaregigant SAP. In dezelfde maand kocht Google voor een onbekend bedrag het Amerikaanse Bitium.

Europese identiteit

De Vreeze, die in 2016 adviesbedrijf Everett verkocht aan PwC, krijgt nu een investering van twee Europese investeerders, Capnamic Ventures en Connected Capital. Amerikaanse investeerders stonden volgens de oprichter ook in de rij voor iWelcome, maar De Vreeze hecht aan de Europese identiteit van zijn bedrijf. Alle data die het beheert worden op Europese infrastructuur opgeslagen, volgens de Europese wetgeving. ‘De Amerikaanse overheid kan bedrijven dwingen klantdata te overhandigen terwijl je daar als bedrijf niet over mag communiceren.’ Klanten van iWelcome zijn onder meer PostNL, de Zwitserse verzekeraar Helvetia en Quby. In 2016 kreeg het bedrijf een kapitaalinjectie van €2,3 mln van eerste aandeelhouders. Hoeveel nu precies wordt geïnvesteerd willen het bedrijf en de nieuwe investeerders niet zeggen. Winst heeft iWelcome, dat in 2011 werd opgericht nog niet gemaakt. In 2019 verwacht het bedrijf voor het eerst winst te maken. Met de nieuwe investering gaat iWelcome de internationale groei verder versnellen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, en het product verder uitbreiden, vertelt De Vreeze. Eind volgend jaar moet het aantal medewerkers zijn verdubbeld tot 150.